MON na FB i Twiterze MON na Facebook MON na Twitterze MON na G+
MON na YouTube MON na FlickR
Aktualności

Rozformowanie 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego
2011-12-31

W sierpniu br., po ogłoszeniu raportu Komisji ministra Millera, Minister Obrony Narodowej podjął decyzję o rozformowaniu 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego (36. splt).

Na jej podstawie dowódca Sił Powietrznych opracował harmonogram rozformowania „specpułku” oraz wydał polecenie przeformowania 1. Bazy Lotniczej (1. BLot.) w 1. Bazę Lotnictwa Transportowego (1. BLTr.).

Zgodnie z założeniami harmonogramu,  w ciągu ostatnich kilku miesięcy wyznaczano kadrę z 36. splt na stanowiska nie tylko w nowo formowanej bazie, ale  także w Dowództwie Sił Powietrznych, Centrum Operacji Powietrznych oraz innych jednostkach lotniczych Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej. Również wszyscy pracownicy wojska, dotychczas zatrudnieni  w 36. splt i 1. BLot.,  otrzymali propozycje objęcia nowych stanowisk w  formowanej obecnie 1. Bazie Lotnictwa Transportowego.

Należy podkreślić, że nowa jednostka, posiadająca na stanie 6 śmigłowców Mi-8 i 5 śmigłowców W-3 Sokół, będzie  wykonywała zadania transportu lotniczego na potrzeby naczelnych organów władzy naszego państwa, w tym loty o statusie HEAD. Ponadto specjalistyczny sprzęt, wykwalifikowany personel i odpowiednia infrastruktura, jaką będzie dysponowała  1. BLTr., pozwoli jej realizować zadania związane z obsługą przylotów oficjalnych delegacji rządowych innych krajów.

Rozpoczęcie procesu rozformowania 36 splt. oznaczało konieczność zapewnienia miejsc pracy dla 320 żołnierzy zawodowych. W wyniku podjętych działań 273 osoby otrzymały skierowania do nowych miejsc służby, a  47 żołnierzy, zgodnie z przysługującym im prawem, podjęło decyzję o przejściu do rezerwy. W tej grupie było 39 żołnierzy, którzy złożyli wypowiedzenia i 8, którzy wyrazili zgodę na zwolnienie z zawodowej służby wojskowej przez organy kadrowe. Część z tych osób odeszła do cywila już w listopadzie br., a 23 osoby pozostają  jeszcze w służbie, będąc – do dnia zwolnienia z wojska – w dyspozycji dowódcy 1BLTr. (21 żołnierzy  odejdzie z końcem stycznia 2012 r., a  2 ─ z końcem  czerwca 2012 r.).

Przedstawiając kadrze „specpułku” propozycje objęcia konkretnych stanowisk brano pod uwagę potrzeby Sił Zbrojnych, ale jednocześnie, w miarę możliwości, uwzględniano  indywidualne prośby żołnierzy (np. 2 pilotom zaproponowano kontynuowanie służby w Brygadzie Lotnictwa MW, a ponadto 2 oficerów zostało skierowanych do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych). Dzięki m.in. takim staraniom  ponad 20 pilotów  i ponad 100 żołnierzy Służby Inżynieryjno-Lotniczej (SIL) wyznaczono na stanowiska służbowe w 1. BLtr., ponad 10 pilotów i 6 żołnierzy SIL ─ w jednostkach 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, 2 pilotów i 6 żołnierzy SIL ─ w  4.  Skrzydle Lotnictwa Szkolnego, 1 pilota ─ w 1. Skrzydle Lotnictwa Taktycznego i 9 pilotów   w Dowództwie Sił Powietrznych i Centrum Operacji Powietrznych.

Na podkreślenie zasługuje fakt,  że dowódca Sił Powietrznych polecił, aby piloci obejmujący stanowiska sztabowe w Dowództwie Sił Powietrznych i Centrum Operacji Powietrznych otrzymali opracowane indywidualnie dla każdego z nich  roczne plany szkolenia lotniczego i treningów. Pozwolą im one  w dalszym ciągu rozwijać swoje umiejętności i podwyższać kwalifikacje zawodowe, dzięki czemu Siły Zbrojne będą mogły  odpowiednio wykorzystać przygotowanie i doświadczenie swoich  wykształconych i wyszkolonych pilotów.

3 stycznia 2012 roku odbędzie się uroczysty apel wojskowy, podczas którego oficjalnie zakończą działalność: 36. specjalny pułk lotnictwa transportowego i 1. Baza Lotnicza. Tego samego dnia, również uroczyście,  rozpocznie swoje funkcjonowanie w strukturach Sił Zbrojnych RP 1. Baza Lotnictwa Transportowego, której dowódcą został płk pil. mgr inż. Sławomir MĄKOSA.   

 

Jacek Sońta

Rzecznik Prasowy MON

MON-FB
MON-Tweet