MON na FB i Twiterze MON na Facebook MON na Twitterze MON na G+
MON na YouTube MON na FlickR
Aktualności

Uroczystość przyjęcia na wyposażenie Sił Powietrznych śmigłowca SW-4
2006-11-15

W czwartek, 16 listopada br. na lotnisku Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie odbyło się uroczyste przyjęcie na wyposażenie Sił Powietrznych dwóch pierwszych helikopterów SW-4, którym nadano nazwę "Puszczyk".

W uroczystości udział wziął m. in. Minister Obrony Narodowej Radosław Sikorski, który  powiedział, że obecny rok jest szczególnie dobry dla sił powietrznych. "Przyjęliśmy na wyposażenie pierwsze F-16. W tym roku Polska stanie się współwłaścicielem floty samolotów AWACS, podpisaliśmy umowę na dostawę 5 samolotów transportowych Hercules, kupujemy dodatkowe samoloty transportowe CASA, które tak dobrze się sprawdzają przy obsłudze naszych kontyngentów. Unowocześniamy system obrony przeciwlotniczej i system radarowy. W najbliższych dniach ogłosimy przetarg na nowy samolot odrzutowy dla przewozu VIP-ów" – dodał minister.
Prezes PZL Świdnik Mieczysław Majewski zaznaczył, że SW-4 jest jedną z nielicznych nowych konstrukcji stworzonych ostatnio od podstaw na świecie. "Nowe konstrukcje teraz tworzą wielkie międzynarodowe koncerny. Dumą napawa fakt, że SW-4 powstał siłami jednej tylko firmy" - powiedział Majewski.
Śmigłowce otrzymały imię "Puszczyk". Nadała im je była łączniczka AK, uczestniczka Powstania Warszawskiego Zofia Rusecka - matka chrzestna nowych śmigłowców. Poświęcili je duchowni trzech wyznań: katolickiego, prawosławnego i ewangelickiego. Po zakończeniu uroczystości przedstawiciele wojska i PZL Świdnik podpisali umowę na dostawę kolejnych 22 śmigłowców w ciągu trzech lat. Dyrektor Departamentu Zaopatrzenia MON gen. bryg. Roman Polak poinformował, że wojsko zapłaci za każdy śmigłowiec SW-4 ponad 5 mln zł. "Jest to cena wraz z pełnym pakietem logistycznym i szkoleniowym oraz podatkiem VAT" - zaznaczył generał. Pierwsze "Puszczyki" zostaną w dęblińskiej "Szkole Orląt" i będą służyły do szkolenia pilotów.

* * *

PZL SW-4 jest to jednosilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy przeznaczony do przewozu 5 osób łącznie z pilotem. W wersji wojskowej przeznaczony jest głównie do wykonywania lotów szkolnych, choć umożliwia również wykonywanie innych zadań. Śmigłowiec może latać w dzień i w nocy według przepisów VFR tj. w warunkach widoczności ziemi. Dzięki bogatemu ponadstandardowemu wyposażeniu śmigłowca w dodatkowe instrumenty pilotażowe i radiowo-nawigacyjne umożliwia on również wykonywanie szkolenia w warunkach bez widoczności ziemi. Śmigłowiec jest ponadto przystosowany do wykonywania lotów nocnych - w tym lotów szkolnych - z użyciem NVG (Night Vision Goggles- gogle noktowizyjne).
Śmigłowiec napędzany jest silnikiem Rolls-Royce Allison 250 C20-R/2(SP) o mocy 457KM. Śmigłowiec został zaprojektowany na zgodność z europejskimi przepisami lotniczymi JAR-27 i amerykańskimi FAR-27.
Cywilna odmiana śmigłowca SW-4 posiada świadectwo typu nadane przez polski Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz świadectwo typu rosyjskiego organu nadzoru lotniczego MAK. Obecnie prowadzona jest także certyfikacja przed europejskimi władzami lotniczymi CAA/EASA.
PZL SW-4 produkowany jest z użyciem nowoczesnych technologii, a niektóre z rozwiązań konstrukcyjnym opracowanych podczas projektowania śmigłowca (m.in. dotyczących podwozia, kadłuba i wirnika nośnego) zostały przez PZL-Świdnik
opatentowane. Konstrukcja śmigłowca oparta jest na duraluminium, ze znacznym zastosowaniem materiałów kompozytowych.
Część przednią kadłuba śmigłowca PZL SW-4 stanowi przeszklona kabina pilota i pasażerów, w której znajdują się fotele w układzie 2 + 3. Śmigłowiec posiada czworo drzwi, dwoje otwierane do przodu, tylne - przesuwane do tyłu, co ułatwia ich otwieranie podczas lotu. Widoczność z kabiny jest bardzo dobra we wszystkich kierunkach, w tym do góry przez dwa okna sufitowe.
Część środkowa kadłuba została wykonana z duraluminium, a niektóre elementy nośne ze stali. Część środkowa zawiera przekładnię główną, silnik, zbiornik paliwa, przedział wyposażenia oraz bagażnik. Tylna część kadłuba przechodzi w belkę ogonową, wykonaną z duraluminium. Belka ogonowa ma konstrukcję półskorupową, na której zamontowano przekładnię końcową. Zamontowano na niej także usterzenie wykonane z kompozytów, w kształcie litery H, ze statecznikami poziomymi i płytkami stateczników pionowych. W tylnej części belki ogonowej zamontowano płozę, chroniącą śmigło ogonowe przed uderzeniem w ziemię.
Śmigłowiec posiada podwozie płozowe, z duralowymi goleniami i płozami o rozstawie 2,2m. Podwozie spełnia warunek bezpieczeństwa w razie upadku śmigłowca z pionową prędkością opadania do 5,4 m/s, bez jego uszkodzenia.
Śmigłowiec wyposażony jest w trzyłopatowy wirnik nośny i dwułopatowe śmigło ogonowe. Wszystkie łopaty wykonane z kompozytu epoksydowo-szklanego.
Przewiduje się powstanie następujących wersji PZL SW-4 do realizacji różnych zadań:

Wersja pasażerska:
transport pasażerów 4 pasażerów + pilota oraz bagażu;
Wersja VIP: z indywidualnie zaprojektowanym wnętrzem dla przewozu do 5 osób
Wersja transportowa: transport ładunku, 323 kg w kabinie + 150 kg w bagażniku, lub 550 kg na podwieszeniu zewnętrznym;
Wersja sanitarna: wyposażona w nosze i aparaturę medyczną;
Wersja policyjna: do patrolowania, obserwacji, wsparcia operacyjnego;
Wersja szkoleniowa: do nauki pilotażu;
Wersja agrolotnicza:
Wersja wojskowa: do obserwacji, zadań zwiadowczych, wyposażona w lekkie
uzbrojenie

Obecnie powstaje pierwsza seria produkcyjna śmigłowców PZL SW-4. Pierwsze dwa śmigłowce PZL SW-4 o numerach taktycznych 0201 i 0203 są już użytkowane przez Siły Powietrzne RP. Drugi seryjny śmigłowiec jest w dyspozycji PZL-Świdnik.

MON-FB
MON-Tweet


GALERIA