MON na FB i Twiterze MON na Facebook MON na Twitterze MON na G+
MON na YouTube MON na FlickR
Aktualności

Wyjaśnienia MON dot. publikacji pt. „Armia ukrywała katastrofę” (Dziennik z dn.5.07.07)
2007-07-05

W nawiązaniu do publikacji Izabeli Leszczyńskiej pt. „Armia ukrywała katastrofę” informujemy, że zdarzenia, które miało miejsce 3 kwietnia br. armia nie ukrywała. Informacje o nim ukazały się w prasie.

Zdarzenie to  nie było katastrofą ale wypadkiem lotniczym z kategorii lżejszych (poniżej przedstawiamy podział zdarzeń lotniczych i ich definicje wg "Instrukcji bezpieczeństwa lotów Sił Zbrojnych RP").
Wypadek, na który powołuje się pani Leszczyńska zdarzył się podczas szkolenia pilota wykonującego lądowanie z autorotacją (z wyłączonym napędem wirnika) śmigłowcem SW-4. W wyniku uderzenia (na skutek przeciążenia) łopaty wirnika głównego uszkodziły belkę ogonową.
Przyczyny wypadku badała komisja z Inspektoratu MON ds. Bezpieczeństwa lotów z Poznania, którą kierował płk Stanisław Torzyński. Protokół z prac komisji został już przesłany ministrowi ON Aleksandrowi Szczygło.
Wypadek zaszeregowano do kategorii wypadków lotniczych lżejszych, a w tej kategorii do klasy opisanej jako "znaczne uszkodzenie statku powietrznego (UZ)" tj. jeżeli następstwem zdarzenia jest uszkodzenie w stopniu wymagającym naprawy statku powietrznego lub wymiany głównego elementu przez zakład produkcyjny (remontowy).
 
Śmigłowiec, w którym wymieniono belkę ogonową zostanie odebrany z PZL Świdnik 15 lipca.br.
 
Po zdarzeniu, w szkoleniu na śmigłowcu SW-4 podjęto następujące działania profilaktyczne:
- zawieszono wykonywanie lotów na śmigłowcach SW-4 – w chwili obecnej jest zgoda na odbywanie lotów śmigłowcem SW-4;
- zmieniono sposób szkolenia pilotów w zakresie wykonywania autorotacji;
- zorganizowano sympozjum naukowe nt. celowości, jakości wykonywania autorotacji na śmigłowcu SW-4.

Podział zdarzeń lotniczych i ich definicje

 

 

MON-FB
MON-Tweet