MON na FB i Twiterze MON na Facebook MON na Twitterze MON na G+
MON na YouTube MON na FlickR
Aktualności

Pożegnanie samolotów An-26
2009-01-17

16.01. Kraków. Po 36 latach nieprzerwanej służby dobiegła końca eksploatacja samolotów transportowych An-26 w polskim lotnictwie wojskowym. Tego dnia załoga 13 eskadry lotnictwa transportowego wykonała pożegnalny lot nad płytą krakowskiego lotniska.

Podczas uroczystej zbiórki, w obecności kadry krakowskiego garnizonu, zaproszonych gości, przedstawicieli 2 Korpusu Zmechanizowanego i 6 Brygady Desantowo-Szturmowej, władz lokalnych, weteranów lotnictwa i wszystkich przyjaciół krakowskiej jednostki, do ostaniego lotu wzniósł się An-26 o numerze bocznym 1403. Po chwili oczekiwania na wolną przestrzeń pomiędzy operacjami cywilnych statków powietrznych, na tle sylwetek innych An-ów 26, C-295M, Bryz i An-ów 2,  po raz ostatni w barwach Sił Powietrznych, pojawił się w niskim przelocie nad płytą lotniska An-26. Załogę tego historycznego lotu stanowili: ppłk dypl. pil. Leszek Leśniak - dowódca załogi, kpt. pil. Mirosław Herzyk - drugi pilot, kpt. Władysław Tokarzewski -  nawigator, st. chor. sztab. Dariusz Janeczko - technik pokładowy i  kpt. Stanisław Borkowski - radiooperator. Po zakołowaniu i wyłączeniu silników - An-26 stał się częścią historii. - W ten sposób zamknęliśmy kolejny rozdział w historii lotnictwa transportowego - powiedział, biorący udział w uroczystości, dowódca 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, gen. bryg. pil. Tadeusz Mikutel.
Wspólne zdjęcie wszystkich zebranych zakończyło to zimowe, pożegnalne spotkanie. W pamięci tych, którzy tam byli, pozostaną łzy wzruszenia, jakie zobaczyliśmy w oczach ostatniej załogi Antonowa-26.

tekst i foto: Artur Weber/DPI MON


* * *

Historia samolotu transportowo desantowego An-26

Samoloty An-26 zostały przydzielone do 1 eskadry 13 Pułku Lotnictwa Transportowego w latach 70.;  szkolenie na nich rozpoczęło się 2 kwietnia 1972 r. Wyszkolono w sumie 6 załóg. 13 września 1972 r., pod dowództwem mjr. Bogdanowa, przyleciały 3 samoloty o numerach bocznych 1308, 1309 i 1310, a dwa dni później kolejne 3 maszyny o numerach 1402, 1403 i 1406. Szkolenie zakończyło się w grudniu 1972 r. Wyszkolone załogi przebazowały kolejne samoloty An-26 z Kijowa na lotnisko w Krakowie. Były to samoloty o numerach 1407, 1508, 1509, 1602, 1603 i 1604.
Pierwszym dowódcą wyposażonej w nowy typ samolotów i wyszkolonej eskadry został płk Józef Tomczyk. Eskadra realizowała wiele zadań transportowych, m.in. brała udział w wielu ćwiczeniach i lotach z pomocą humanitarną poza granice kraju. W sierpniu 1983 roku sześć
samolotów An-26 brało udział w pokazach lotniczych nad krakowskimi błoniami. odbywajacymi sie podczas  uroczystych obchodów 300. rocznicy  odsieczy wiedeńskiej. W 1987 r. eskadra po raz pierwszy zrealizowała transport dawcy serca do kliniki doc. Zbigniewa Religi w Zabrzu. Był to początek bliskiej, odbywającej się  w ramach akcji "Serce”, prowadzonej do dnia dzisiejszego, współpracy  z zabrzańską Kliniką Kardiochirurgii, a następnie z Instytutem Kardiologii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Załogi  samolotów An-26 brały udział także w innych, niecodziennych przedsięwzięciach, np. w zabezpieczaniu rajdu Paryż-Dakar.  W 2001 roku po rozformowaniu 13 pułku lotnictwa transportowego,  została utworzona 13 eskadra lotnictwa transportowego,  w szeregach których dalszą służbę pełniły sprawdzone „antki 26” Wśród wylotów operacyjnych szczególny wymiar mają misje niesienia pomocy humanitarnej. Transportowano ekipy specjalistyczne i najpotrzebniejsze środki dla poszkodowanych obywateli Algierii, Iranu, Afganistanu i Pakistanu po trzęsieniach ziemi. Niesiono pomoc dzieciom cierpiącym po ataku terrorystycznym w północnej Osetii.  Po powodzi w Rumunii  załogi naszej eskadry równiez tam pospieszyły z pomoca. Warto wspomniec  o pomocy niesionej obywatelom Sudanu i Afganistanu, a także naszym rodakom, poszkodowanym w wypadku autobusowym w Egipcie. W ramach akcji "Serce”  załogi samolotów pozostają w stałej gotowosci do współpracy z krakowską i śląską  klinikami kardiochirurgii. Przewożąc organy przeznaczone  do transplantacji, niejednokrotnie  ratowały życie ludzi oczekujących na przeszczep. Wiele z tych zadań wymagało wykonania lotów  do miejsc bardzo odległych, o często odmiennej kulturze, objętych działaniami wojennymi, czasami zagrażających bezpieczeństwu ludzi znajdujących sie na pokładzie maszyny. Załogi tych samolotów wykazywały się wysokim profesjonalizmem lotniczym, wyjątkową umiejętnością szybkiej oceny sytuacji i podejmowania decyzji oraz szczególnym zaangażowaniem w wykonanie powierzonych im zadań.

13 eskadra lotnictwa transportowego
jest formacją przeznaczoną do wykonywania zadań lotniczych związanych z transportem powietrznym. Zadania te polegają na zabezpieczeniu potrzeb lotnictwa taktycznego i wojsk lądowych przy transporcie żołnierzy i sprzętu lotniczego, wykonywaniu desantu żołnierzy i sprzętu bojowego, ćwiczeń międzynarodowych, akcji humanitarnych, akcji związanych z transportem żołnierzy do pełnienia służby w ramach misji pokojowych i stabilizacyjnych, akcji niosących pomoc żołnierzom rannym w czasie działań na obszarach dotkniętych działaniami wojennymi.

Tekst: 13 elt/8BLot.
MON-FB
MON-Tweet


GALERIA