MON na FB i Twiterze MON na Facebook MON na Twitterze MON na G+
MON na YouTube MON na FlickR
Aktualności

Ćwiczenia sojusznicze w Szwecji
2009-06-18

18.06. Po dziesięciodniowym treningu sześć polskich samolotów F-16 Block 52+ (w wersji C i D) wraca na lotnisko do poznańskich Krzesin.

W dniach 8 – 18 czerwca pr. nasi piloci brali udział w jednych z największych ćwiczeń sojuszniczych pk.: „LOYAL ARROW 2009”, które odbyły się w bazie Kallax - w Szwecji, wykonując swoje zadania według zaplanowanego przez Dowództwo Komponentu Sił Powietrznych z Ramstein scenariusza ćwiczeń - na najwyższym z możliwych poziomie.
Ćwiczenia miały na celu m.in.: doskonalenie umiejętności taktycznego wykonywania lotów w dużych ugrupowaniach przez statki powietrzne o różnych właściwościach i przeznaczeniu (ugrupowanie COMAO); osiąganie interoperacyjności między uczestnikami szkolenia w ramach wydzielonych Sił Odpowiedzi NATO (NATO Response Force), jak również zapoznanie się z procedurami kontroli taktycznej oraz uczestnictwo polskich pilotów w misjach, polegających na podejmowaniu działań poszukiwawczo – ratowniczych na terytorium wroga (misje CSAR – Combat Search and Rescue).
Organizatorem ćwiczeń, w których uczestniczyło 10 państw było Dowództwo Połączone w Lizbonie. Ćwiczenia prowadziło natomiast Dowództwo Komponentu Sił Powietrznych z Ramstein.
W ćwiczeniach udział wzięły m.in. Tornada, Harriery, F - 15E, F-18, JAS – 39, Super Puma, KC – 135 oraz F-16 z: Polski, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Norwegii, Portugalii, Włoch, Szwecji, Turcji i Finlandii.
Po raz pierwszy w historii Sił Powietrznych, po wstąpieniu Polski do NATO, lotniczy sprzęt z technikami na pokładzie Okrętu Marynarki Wojennej ORP „Poznań” wypłynął na ćwiczenia do Szwecji z Portu Wojennego w Świnoujściu 1 czerwca br.


kpt. Marlena BIELEWICZ – GIOCHEV
oficer prasowy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego

* * *

Stawienie czoła nowym zagrożeniom XXI wieku to zadanie wielonarodowej formacji wojskowej skupionej pod dowództwem NATO w ramach sojuszniczych Sił Odpowiedzi  (NATO Responce Forces – NRF). Lotniczy zespół zadaniowy złożony z ponad 50 samolotów bojowych wspieranych  przez samoloty wczesnego ostrzegania, powietrzne zbiornikowce, samoloty transportowe, walki elektronicznej i śmigłowce ratownicze oraz poddziały innych rodzajów wojsk, uzyskał mandat Rady Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych i rozpoczął prowadzenie operacji powietrznych na wyznaczonym teatrze działań. Łączna liczba lotników i żołnierzy przeznaczonych do udziału w operacji sięga 900.
Tak wygląda tło strategiczne rozpoczynającego się właśnie, zakrojonego na szeroką skalę, jednego z największych ćwiczeń Sojuszu Północnoatlantyckiego pk. „Loyal Arrow 09”. Ćwiczenie przeprowadzone jest na terenie północnej Szwecji. Organizatorem ćwiczeń, w których uczestniczy 10 państw jest Dowództwo Połączone w Lizbonie natomiast ćwiczenia prowadzone są przez Dowództwo Komponentu Sił Powietrznych z Ramstein. Ćwiczenia mają na celu m.in.: doskonalenie umiejętności taktycznego wykonywania lotów w dużych ugrupowaniach przez statki powietrzne o różnych właściwościach i przeznaczeniu (ugrupowanie COMAO); osiąganie interoperacyjności między uczestnikami szkolenia w ramach wydzielonych Sił Odpowiedzi NATO (NATO Response Force), jak również zapoznanie się z procedurami kontroli taktycznej oraz uczestnictwo polskich pilotów w misjach, polegających na podejmowaniu działań poszukiwawczo – ratowniczych na terytorium wroga (misje CSAR – Combat Search and Rescue). Ćwiczenie odbędzie się w trzech fazach: pierwsza, w dniach 5 - 6 czerwca to przyloty, loty zapoznawcze i rozwinięcie sił. Następnie, w dniach 8 -16 czerwca nastąpi zasadnicza faza operacyjna. Zakończenie, podsumowanie i przemieszczenie powrotne wojsk zaplanowano na 17-18 czerwca 2009 r. 
W skład tej potężnej formacji lotniczej Sojuszu wchodzą siły i środki wydzielone przez  10 państw NATO oraz państw działających w ramach programu Partnerstwo dla Pokoju (Partneship for Peace – PfP). Kraje biorące udział w „Loyal Arrow 09” to: Finlandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Stany Zjednoczone, Szwecja, Turcja, Wielka Brytania i Włochy oraz wielonarodowe załogi natowskiego komponentu Sił Wczesnego Ostrzegania (NATO Early Warining&Control).
Ćwiczenie “Loyal Arrow 09” jest bardzo ważne dla NATO. Jego głównym celem jest sprawdzenie i certyfikacja lotniczych komponentów narodowych wydzielanych przez poszczególne państwa do NRF. Tym razem sprawdzeniu podlegać będą formacje przeznaczone do użycia w ramach 13. i 14. Zestawu Sił Odpowiedzi NATO. Scenariusz ćwiczenia zakłada maksymalizację wysiłków w zakresie sprawnego dowodzenia
i koordynowania wielonarodowych operacji połączonych w warunkach zarówno typowych konfliktów militarnych jak i w działaniach asymetrycznych. Dlatego przekrój ćwiczących sił jest tak szeroki - oprócz samolotów bojowych obejmuje pełny wachlarz statków powietrznych i naziemnych systemów tworzących komplementarne ugrupowanie sojusznicze.
Polskę reprezentuje silny komponent lotniczy złożony z 6 samolotów F-16 C/D Block 52+
z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego z Poznania-Krzesin oraz 2 śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze W-3 Sokół z bydgoskiej 2. Eskadry Lotnictwa Transportowo - Łącznikowego.
Oba zespoły wspierane są przez personel techniczny i obsługowy. Udział w ćwiczeniu „Loyal Arrow 09” to kolejny ważny sprawdzian polskich „Jastrzębi” w działaniach wielonarodowych. Polscy piloci wykorzystują każdą możliwość doskonalenia się w wykorzystaniu potencjału bojowego naszych najnowszych samolotów wielozadaniowych. W 2008 i 2009 roku polscy piloci trenowali z lotnikami duńskimi oraz aż trzykrotnie w ramach Tactical Leadership Programme w Belgii. Udział w „Loyal Arrow 09” pozwoli niemal na gorąco wypróbować świeżo zdobyte umiejętności.
Zebrane doświadczenia posłużą przy wypracowywaniu optymalnych metod tworzenia polskiego lotniczego komponentu ekspedycyjnego, zdolnego do działania w ramach NATO. Obecność polskich F-16 w wielu międzynarodowych przedsięwzięciach jest bardzo dobrze postrzegana. Należy podkreślić fakt, iż po raz pierwszy w historii polskiego lotnictwa, nasi piloci dysponują samolotem o potencjale znacznie większym niż obowiązujące standardy. Dowództwo Sił Powietrznych przykłada szczególną wagę do udziału F-16
w „Loyal Arrow 09”. Już w 2010 roku 4 polskie F-16 zostaną poddane oszacowaniu STARTASSESS, w ramach którego przejdą wstępną procedurę certyfikacyjną do udziału w misjach i operacjach NATO.
Także piloci śmigłowców W-3 mieli okazję do zdobycia doświadczeń w wykonywaniu przelotów na długiej i skomplikowanej trasie. Łącznie śmigłowce pokonały dystans ponad 1700 km, z czego znaczną część nad obszarami morskimi. Przelot podzielony został na dwa etapy. Miejscem docelowym była baza lotnicza Szwedzkich Sił Powietrznych w Kallax. Piloci spędzili za sterami ponad 10 godzin. Dowódcą zespołu śmigłowców jest mjr pil. Jarosław Kuziński, który tak opisuje swoje pierwsze wrażenia z ćwiczenia:
"Do takiego przedsięwzięcia jak udział w międzynarodowych ćwiczeniach Loyal Arrow ’09 przygotowywaliśmy się bardzo długo i rzetelnie. Przelecieliśmy prawie 1700 km. Kallax to najbardziej oddalone miejsce od lotniska macierzystego w Bydgoszczy gdzie stacjonuje 2 eltł. Ogromnym wyzwaniem był sam przelot w tak odległy rejon. Ze względu na odległość lot zdecydowaliśmy się podzielić na dwa etapy. Najbardziej obawialiśmy się o pogodę na trasie przelotu bo ta zawsze jest trudno przewidywalna. Pierwszy etap przez nasze morze przebiegał spokojnie. Praktycznie po przekroczeniu linii brzegowej widzieliśmy  kontury Bornholmu. Widzialności były doskonałe tylko silny północny wiatr nieco przeszkadzał. Drugi etap to lot do Kallax, naszego lotniska docelowego. Na miejsce dotarliśmy zgodnie z planem. Wczoraj był dzień organizacyjny, załogi miały możliwość zapoznania się ze specyfiką terenu nad którym będą wykonywały zadania oraz warunkami bezpieczeństwa wykonywania lotów  podczas ćwiczeń. Trzeba przyznać, że gospodarze są bardzo pomocni i pomagają w tych pierwszych dniach organizacyjnych.  Chciałbym żeby ćwiczenia Loyal Arrow ’ 09 były prawdziwym sprawdzianem wyszkolenia naszych załóg w wykonywaniu misji ratowniczych bez względu na szerokość i długość geograficzną."
Nie sposób nie wspomnieć o bardzo istotnej roli jaką odegrali marynarze 8. Flotylli Obrony Wybrzeża ze Świnoujścia. Załoga okrętu desantowego ORP „Poznań” dokonała przerzutu drogą morską wspomnianego wsparcia naziemnego dla komponentu lotniczego wraz z niezbędnym sprzętem obsługowym, diagnostycznym, samochodami ciężarowymi „Iveco" i częściami zamiennymi do samolotów.  Personel Sił Powietrznych przed zaokrętowaniem musiał przejść stosowne przeszkolenie z zakresu ratownictwa morskiego. Dla 47 lotników było to z pewnością bardzo ciekawe doświadczenie. 

 

Zobacz relację z transportu morskiego

 

Należy podkreślić szczególną rolę Szwecji, czyli kraju gospodarza ćwiczeń. Siły powietrzne Szwecji wydzieliły komponent 6 samolotów taktycznych typu JAS - 39 Gripen, który zostanie poddany certyfikacji wg kryteriów Programu Oceny Taktycznej NATO – TACEVAL Programme. Jest to bardzo znamienny fakt, z uwagi na to, iż Szwecja nie jest członkiem Sojuszu Północnoatlantyckiego. Jednak dowództwo szwedzkich sił powietrznych dąży do pełnej interoperacyjności z formacjami NATO. Pamiętać należy, że w 2008 samoloty Gripen
z powodzeniem wzięły udział w prestiżowym ćwiczeniu Red Flag w Stanach Zjednoczonych. Podobną filozofię przyjęła Finlandia, która dysponuje nowoczesnymi samolotami F-18 Hornet. Oba kraje bardzo aktywnie współpracują z NATO w dziedzinie lotnictwa wojskowego uczestnicząc w programie Partnerstwa dla Pokoju.
Ćwiczenie „Loyal Arrow 09” to ogromne przedsięwzięcie szkoleniowe angażujące ze strony Sił Powietrznych znaczny potencjał. Polscy piloci, personel techniczny, logistycy i żołnierze kilku innych specjalności z pewnością udowodnią swój profesjonalizm i przynależność do lotniczej elity NATO.

 

chor. Mikołaj Mazurkiewicz
mjr Marcin Rogus
DSP

MON-FB
MON-Tweet


GALERIA