MON na FB i Twiterze MON na Facebook MON na Twitterze MON na G+
MON na YouTube MON na FlickR
Aktualności

Nowa baza samolotowa na Okęciu
2009-07-10

10.07. Warszawa. W piątek w 1 Bazie Lotniczej na lotnisku Okęcie, odbyło się uroczyste otwarcie bazy samolotowej Sił Powietrznych ZOZ LPR. Symboliczną wstęgę przecieli wspólnie: minister zdrowia Ewa Kopacz i podsekretarz stanu w ministerstwie obrony narodowej Stanisław Komorowski.

W trakcie uroczystego otwarcia bazy lotniczej dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego dr n. med. Robert Gałązkowski powiedział, że po wielu latach starań to co logiczne stało się faktem. "Baza lotniczego zespołu transportu medycznego znajduje się w centrum Polski. Statystyki pokazywały, że większość poszkodowanych transportowanych było właśnie do Warszawy. Umiejscowienie bazy w stolicy powoduje większą dyspozycyjność zespołów, co wynika z czasu dolotu do pacjenta i transportu pacjenta do szpitala. To, że tu jesteśmy to dobra współpraca dwóch resortów - ministerstwa zdrowia i ministerstwa obrony narodowej. Dzieki współpracy dwóch ministrów zwyciężył zdrowy rozsądek" - dodał dyrektor LPR.

Minister zdrowia Ewa Kopacz wspomniała, że podczas ratowania zdrowia pacjenta najważniejszy jest czas. - "Dlatego dzisiejszy dzień to wielki sukces polskich pacjentów. Sukces, ponieważ to oni mogą liczyć na bardzo szybkie dotarcie i profesjonalną pomoc" - dodała minister.
W trakcie przemówienia minister Kopacz złożyła podziękowania dla ministra Bogdana Klicha za szybkie decyzje, które przyczyniły się do powstania lotniczej bazy LPR w Warszawie.

Reprezentujący na uroczystości ministra obrony narodowej Stanisław Jerzy Komorowski powiedział, że siły zbrojne to nie tylko obrona terytorium kraju. - "Wojsko zawsze jest gotowe pomagać innym organom państwa. Dziś właśnie jesteśmy świadkami ukoronowania jednego z obszarów współpracy między siłami zbrojnymi a służbą zdrowia. Gdy istnieje taka potrzeba wojsko zawsze pomaga innym służbom, także służbom zdrowia."

 

12 maja 2009 roku dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski oraz dowódca 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego płk Ryszard Raczyński i dowódca I Bazy Lotniczej płk Karol Kudlak podpisali porozumienie o współpracy tych trzech podmiotów na terenie wydzielonym w wojskowej części lotniska Warszawa-Okęcie. Teren został wydzierżawiony Lotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu przez Agencję Mienia Wojskowego i będzie służył jako baza dla samolotowego zespołu transportu medycznego.

Na podstawie dotychczasowych doświadczeń ocenia się, że w ciągu roku samoloty wykonają z bazy w Warszawie około 400-600 lotów z pacjentem na pokładzie.

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe dysponuje dwoma samolotami Piaggio 180 Avanti. Rozwijają one prędkość do 745 km/h, co pozwala na pokonanie trasy Szczecin-Rzeszów w nieco ponad godzinę. Samoloty wykorzystywane do transportu chorych pomiędzy szpitalami są wyposażone w kabinę ciśnieniową i specjalistyczny sprzęt medyczny. Załogę stanowi dwóch pilotów oraz lekarz i ratownik.

* * *

Lotniczy transport sanitarny realizowany przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe

Nie ma ambulansu, który jechałby z prędkością około 700 km/h. Samolot medyczny to najszybszy, a jednocześnie bezpieczny środek transportu chorych. W latach 2001- 2009 (stan do 30 czerwca) samolotami medycznymi SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe przetransportowanych zostało ponad pięć tysięcy pacjentów. Towarzyszył im lekarz oraz ratownik medyczny lub pielęgniarz/pielęgniarka.

W sytuacjach zagrażających życiu czy zdrowiu pacjenta czas dotarcia do specjalistycznej pomocy jest kluczowym elementem powodzenia sukcesu w leczeniu.

Do tej pory zespoły lotniczego transportu medycznego pełniły dyżur na lotnisku w Goleniowie. Już kilka lat temu stało się jasne, że konieczne jest przeniesienie bazy samolotowej do centrum Polski, do Warszawy. To Warszawa jest bowiem najczęściej miejscem, do którego transportowani są pacjenci. Stacjonowanie samolotu w Szczecinie nie było optymalne: niepotrzebnie w większości wypadków wydłużało czas dolotu po pacjenta i powodowało wyższe koszty eksploatacji z uwagi na konieczność większego zużycia paliwa i pustych przebiegów.   

Kto korzysta z lotniczego transportu sanitarnego?

- pacjenci z urazami kręgosłupa
- pacjenci z chorobami serca
- pacjenci z amputacjami urazowymi
- dzieci i noworodki z wadami serca
- pacjenci z rozległymi oparzeniami,
oraz inni pacjenci w stanach zagrożenia życia wymagający transportu lotniczego.

Procedury

W ostatnich latach wzrosła świadomość lekarzy w szpitalach o możliwości zlecenia lotu samolotem medycznym. Aby zlecić transport lotniczy, lekarz ubezpieczenia zdrowotnego musi przesyłać faksem zlecenie na lot do Dyspozytorni Krajowej LPR. Dyspozytor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego przez całą dobę dokonuje kwalifikacji. W razie potrzeby udziela informacji o tym, jak należy pacjenta przygotować do transportu lotniczego. Lotniczy zespół transportu medycznego pełni dyżur przez całą dobę.

Transport sanitarny samolotem odbywa się w dwóch trybach:

- pilnym  - lot jest wykonywany w celu udzielenia pomocy specjalistycznej pacjentowi w stanie nagłego zagrożenia życia, wymagającemu intensywnego nadzoru medycznego w czasie lotu,
- planowym – dla pacjentów nie będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, wymagających jednak transportu specjalistycznym środkiem transportu medycznego. To usługa zaplanowana, wykonywana w miarę możliwości operacyjnych przez lotniczy zespół transportu sanitarnego, jeżeli odległość pomiędzy lotniskami najbliższymi w stosunku do miejsca aktualnego i docelowego pobytu pacjenta przekracza 250 km (według map drogowych).  Na krótszych odcinkach lotniczy transport medyczny realizowany jest śmigłowcami.
 
Samoloty

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe dysponuje dwoma nowoczesnymi samolotami medycznymi Piaggio Avanti. To nowoczesne maszyny przystosowane do transportu pacjentów w najcięższych stanach zagrożenia życia. Z uwagi na wielkość tych samolotów i ich parametry techniczne, na pokładzie możliwe jest prowadzenie całego spektrum medycznych czynności ratunkowych. Piaggio Avanti posiadają najlepszą hermetyczną kabinę medyczną spośród  wszystkich samolotów w swojej klasie, co oznacza, że na wysokości 8 tys. metrów w kabinie panuje cieśnienie atmosferyczne takie, jak na poziomie morza.  
Samoloty LPR są wyposażone m.in. w aparaturę monitorującą funkcje życiowe pacjenta, sprzęt podtrzymujący sztucznie oddech, ssaki, pompy infuzyjne czy w końcu nowoczesny defibrylator transportowy. Na pokładzie samolotu jest również cała gama niezbędnych leków i płynów infuzyjnych oraz inkubator transportowy.

Współpraca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z Siłami Powietrznymi

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w sytuacjach krytycznych współpracuje z innymi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo kraju. Modelowymi przykładami tej współpracy są misje ewakuacji polskich obywateli poszkodowanych w wypadkach za granicą.

Doświadczenia z tych misji spowodowały, że LPR ze środków ministra zdrowia zakupiło mobilny zestaw ewakuacyjny: samochód bazowy z wyposażeniem medycznym, które pozwala zabezpieczyć w takim właśnie transporcie od kilkunastu kilkudziesięciu pacjentów w różnych stanach zagrożenia życia.

Warto pamiętać, że Siły Powietrzne transportują swoimi statkami powietrznymi organy do przeszczepów.

Przykłady wspólnych z wojskiem misji:

Ewakuacja polskich policjantów z Kosowa

17 marca 2008 roku podczas szturmu policji w ramach kontyngentu ONZ i żołnierzy sił pokojowych KFOR na gmach sądu w Kosovskiej Mitrovicy, zajęty trzy dni wcześniej przez Serbów, zostało rannych  28 polskich policjantów.

16 poważnie rannych Polaków przewieziono do szpitali. Następnego dnia po czterech  policjantów w najcięższym stanie poleciał wojskowy samolot CASA z zespołem medycznym Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Ewakuacja polskich turystów z Serbii

11 lipca 2008 roku w Serbii doszło do wypadku autokaru z 66 turystami w okolicach miejscowości Indija. Autokar wiózł do Bułgarii uczestników wczasów. W wypadku zginęło sześć osób. Ranni trafili do okolicznych szpitali.

Jeszcze tego samego dnia po południu z lotniska Okęcie wystartował rządowy samolot „Tu-154” biorąc na pokład załogę medyczną SP ZOZ LPR wraz ze sprzętem medycznym i środkami medycznymi. Do polskich szpitali zostało przewiezionych tym samolotem 46 osób.

Ewakuacja poszkodowanych w wypadku autokarowym w Egipcie w 2003 roku

27 października 2003 roku w Egipcie doszło do wypadku autokaru z polskimi turystami. Na miejscu zginęło sześć osób, a 28 zostało rannych. Po poszkodowanych turystów poleciał wojskowy samolot CASA z załogą Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Lotniczy transport sanitarny w liczbach

Liczba lotów wykonanych przez samolotowy zespół transportowy w latach 2002-2009:

2002 – 676
2003 – 529
2004 – 629
2005 – 625
2006 – 600
2007 – 550
2008 – 596
2009 (do 30 czerwca) - 270

Liczba dzieci przetransportowanych samolotem w latach 2005-2009 (do 30 czerwca):

2005 – 138
2006 - 155
2007 – 235
2008 – 265
2009 - 120

Dokąd najczęściej zabierani byli pacjenci lotniczym transportem medycznym (zestawienie z trzech ostatnich lat):

2007 rok:

Warszawa – 158
Szczecin – 62
Katowice – 61
Łódź – 54
Kraków – 27

2008 rok:

Warszawa – 232
Szczecin – 69
Katowice – 67
Kraków – 39
Poznań - 35
        
2009 rok (do 30 czerwca):

Warszawa – 109
Szczecin – 36
Katowice – 33
Kraków – 23
Gdańsk – 16

Skąd najczęściej zabierani byli pacjenci lotniczym transportem medycznym (zestawienie z ostatnich trzech lat):

2007 rok:

Gdańsk – 99
Szczecin – 65
Wrocław – 56
Warszawa – 51
Kraków – 43

2008 rok:

Gdańsk – 110
Warszawa – 89
Bydgoszcz – 64
Wrocław – 59
Szczecin – 58

2009 rok (do 30 czerwca):

Gdańsk – 51
Warszawa – 41
Wrocław – 31
Rzeszów – 26
Szczecin - 22

------------------

tekst: DPI MON/LPR
zdjęcia: Jarosław Wiśniewski, Redakcja Wojskowa

MON-FB
MON-Tweet


GALERIA