MON na FB i Twiterze MON na Facebook MON na Twitterze MON na G+
MON na YouTube MON na FlickR
Aktualności

Straciliśmy wspaniałych ludzi lotnictwa
2010-04-15

10 kwietnia 2010 roku w katastrofie samolotu Tu-154M pod Smoleńskiem śmierć poniosła m. in. jego załoga. Siły Zbrojne RP straciły wyjątkowych ludzi, doskonałych fachowców, całym sercem oddanych swojemu lotniczemu rzemiosłu, pełnych pasji i miłości do lotnictwa i latania. Pełnili nienaganną służbę w elitarnym, 36 Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego. Wzorowo, z oddaniem i poświęceniem wykonywali swoje obowiązki.

Załogę podczas, ostatniego tragicznego lotu stanowili:
   -  kpt. pil. Arkadiusz Protasiuk,
    -  mjr pil. Robert Marek Grzywna,
    -  por. pil. Artur Karol Ziętek,
    -  chor.
Andrzej Michalak,
    -  Natalia Maria Januszko,
    -  Justyna Moniuszko,
    -  Barbara M. Maciejczyk.
Piloci, którzy zasiadali za sterami prezydenckiego Tu-154M, pomimo swojego młodego wieku, byli bardzo doświadczeni. Kpt. Arkadiusz Protasiuk wylatał ponad 3500 godzin. Doskonale posługiwał się językiem angielskim i rosyjskim. W ciągu ostatnich dwóch lat wykonał prawie 30 lotów do krajów wschodnich spoza Sojuszu Północnoatlantyckiego. Mjr Robert Grzywna, podobnie jak kpt. Protasiuk, był doświadczonym pilotem, a jego nalot życiowy wynosił prawie 2000 godzin. Wykonywał loty w składzie załogi we wszystkie rejony świata, w tym 13 lotów w rejon państw wschodnich.

Kpt. pil. Arkadiusz Protasiuk miał 36 lat. Był wszechstronnie wykształconym oficerem, ciągle poszerzał swoją wiedzę i umiejętności, nie tylko z zakresu lotnictwa. W 1993 roku ukończył  Liceum Lotnicze w Dęblinie, w 1997 -  dęblińską Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych, a dwa lata później - studia magisterskie na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych  Uniwersytetu Warszawskiego. W 2003 roku został absolwentem podyplomowych studiów na prestiżowym Wydziale Cybernetyki Wojskowej Akademii Technicznej.

Promocję na pierwszy stopień oficerski w dęblińskiej Szkole Orląt otrzymał 28 czerwca 1997 r. i został skierowany do pełnienia dalszej zawodowej służby wojskowej w 36 Specjalnym Pułku  Lotnictwa Transportowego w Warszawie, na stanowisko starszego pilota. Od 1 stycznia 2002 r. do 2 marca 2003 r. zajmował stanowisko służbowe dowódcy załogi. W okresie od 3 marca 2003 r. do  30 czerwca 2004 r. był nawigatorem, a następnie, od 1 lipca 2004 r.,  oficerem sekcji. Był pilotem klasy mistrzowskiej. W powietrzu spędził imponującą liczbę godzin - 3521, z  czego 2937 na Tu-154M. Kpt. Protasiuk posiadał uprawnienia do wykonywania lotów w dzień i w nocy według procedur IFR przy warunkach IMC, w charakterze dowódcy załogi na samolocie  Tu-154M oraz takie same uprawnienia do wykonywania lotów na drugim typie samolotu odrzutowego, wykorzystywanym przez 36 SPLT - Jak 40. Kpt. Protasiuk przez ostatnie dwa lata  wykonał do Rosji i na Ukrainę 27 lotów. W 2008 roku - 13 lotów (do Rosji: 5 lotów, w tym do Moskwy 4 loty, na Ukrainę: 8 lotów), w 2009 - 11 lotów (do Rosji: 6 lotów, w tym 1 do  Moskwy, na Ukrainę: 5 lotów). W 2010 roku  trzykrotnie wykonywał loty do Rosji. Kpt. Protasiuk znał język angielski i język rosyjski. Odznaczony Brązowym Medalem "Za Zasługi Dla  Obronności Kraju". Osierocił żonę, 4-letnią córkę i 8-letniego synka.

Mjr pil. Robert Marek Grzywna urodził się 8 lutego 1974 roku w Jeleniej Górze. W roku 1993 ukończył Liceum Lotnicze w Dęblinie, a w 1997 - Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych. Po  promocji został skierowany do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie, na stanowisko starszego pilota. Od 1 lipca 2007  do 30 czerwca 2008 roku zajmował  stanowisko oficera sekcji pionu szkolenia, a w okresie od 1 lipca 2008 do 30 września 2009 roku pełnił obowiązki dowódcy klucza lotniczego. Ostatnio zajmował stanowisko dowódcy załogi. W 2003 roku  ukończył studia magisterskie w Akademii Obrony Narodowej na kierunku "zarządzanie ruchem lotniczym". Całkowity nalot mjr. Grzywny wynosił 1939 godzin, w tym na Tu-154M 506 godzin.  Był pilotem I klasy. Posiadał uprawnienia do wykonywania lotów w dzień i w nocy w IMC charakterze drugiego pilota na samolocie Tu-154M oraz uprawnienia do  wykonywania lotów w charakterze dowódcy załogi w dzień i w nocy w IMC na samolocie Jak-40. W ostatnich dwóch latach wykonał do Rosji i na Ukrainę 13 lotów. W 2008 roku - 5 lotów  (do Moskwy: 2 loty; na Ukrainę: 3 loty), w 2009 roku 5 lotów (do Rosji: 4 loty; na Ukrainę: 1 lot), w 2010 roku 3 loty do Rosji, w tym 1 lot do Moskwy). Znał język angielski na  poziomie STANAG: 3,2,3,2. Odznaczony Brązowym Medalem "Za Zasługi Dla Obronności Kraju". Osierocił żonę i 7-letnią córkę.

Por. pil. Artur Ziętek miał 31 lat. W roku 1997 ukończył Liceum Lotnicze w Dęblinie, a następnie kontynuował naukę w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. 23 czerwca  2001  został promowany do stopnia podporucznika. Pierwsze stanowisko służbowe objął w 10 eskadrze lotnictwa taktycznego jako pilot klucza lotniczego. Od 9 listopada 2001 r. do 30  czerwca 2007 r. służył w 2 0środku Szkolenia Lotniczego na stanowiskach pilota i starszego pilota. Od 1 lipca 2007 roku związał swoją karierę zawodową z 36 Specjalnym Pułkiem Lotnictwa  Transportowego, gdzie objął stanowisko starszego pilota klucza lotniczego eskadry lotniczej. Jest pilotem II klasy. Miał uprawnienia do wykonywania lotów w charakterze drugiego  pilota w dzień i w nocy na samolocie Jak-40 oraz nawigatora na Tu -154 M. Całkowity nalot por. Ziętka wyniósł 1069 godzin, z czego na Tu-154 M w charakterze nawigatora  59 godzin.Por. Ziętek osierocił żonę i dwie córki - 2-letnią i 7-letnią.

Chor. Andrzej Michalak. 36-letni technik obsługi pokładowej w 36 Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego. Był absolwentem Szkoły Chorążych Personelu Technicznego Lotnictwa  (1998). Rozpoczął służbę w 45 Lotniczej Eskadrze Doświadczalnej na stanowisku technik klucza eksploatacji samolotów. 31 sierpnia 1998 roku rozpoczął służbę w 36 Specjalnym Pułku  Lotnictwa Transportowego "Obrońców Warszawy" w Warszawie, na stanowisku "technik klucza płatowca i silnika". W 2000 roku ukończył Wyższą Szkołę Handlu i Finansów Międzynarodowych.  15 grudnia 2008 roku uzyskał dopuszczenie do wykonywania lotów na samolocie Tu-154 M. Od 17 sierpnia 2009 roku zajmował stanowisko starszego technika obsługi pokładowej, legitymując  się nalotem 330 godzin. Odznaczony Brązowym Medalem "Za Zasługi Dla Obronności Kraju". Pozostawił żonę i 6-miesięcznego synka.



Justyna Moniuszko urodziła się 6 lipca 1985 roku w Białymstoku. W roku 2004 ukończyła tamtejsze Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego, a następnie rozpoczęła studia na  Politechnice Warszawskiej, na Wydziale Mechaniki, Energetyki i Lotnictwa na kierunku "lotnictwo", specjalność "zespoły napędowe". Ukończyła również liczne kursy: kurs pierwszej pomocy, kurs  młodszego ratownika wodnego, kurs wychowawcy kolonijnego, kurs spadochronowy, kurs szybowcowy. Biegle władała językiem angielskim oraz hiszpańskim na poziomie komunikatywnym.  Początkowo pracowała jako stewardessa w LOT, w 2008 roku przeszła do specpułku. Jej nalot ogólny wyniósł 424.65 godzin. Pracę w 36 pułku łączyła ze studiami. Jej pasją było lotnictwo.  Latała na szybowcach, wykonała też 256 skoków spadochronowych.

Natalia Maria Januszko. Miała zaledwie 23 lata. W roku 2006 ukończyła XXXIV Liceum Ogólnokształcące w Warszawie, a następnie rozpoczęła studia w Szkole Głównej Gospodarstwa  Wiejskiego na kierunku "zootechnika". Biegle znała język angielski w piśmie i mowie, a także  hiszpański i rosyjski. Zanim związała się z 36 pułkiem, pracowała jako stewardessa w LOT.  Ogólny nalot Natalii wyniósł ponad 247 godzin.


Barbara M. Maciejczyk urodziła się w 1981 roku w Białej Podlaskiej. W roku 2002 ukończyła Liceum Ogólnokształcące, a następnie podjęła studia na Wydziale Filologii Słowiańskiej  Uniwersytetu  Warszawskiego oraz w Wyższej Szkoły Komunikowania i Mediów Społecznych im. Jerzego Giedroycia w Warszawie. Ukończyła również Studium Zarządzania Zasobami Ludzkimi.  W warszawskim 36 Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego pracowała od początku 2007 roku. Nalot ogólny Basi wyniósł 1396,62 godzin.

fot: arch. 36SPLT
MON-FB
MON-Tweet