MON na FB i Twiterze MON na Facebook MON na Twitterze MON na G+
MON na YouTube MON na FlickR
Aktualności

Przekazanie ostatniego samolotu transportowego CASA-295M
2005-07-29

W czwartek, 28 lipca br., w 8. Bazie Lotniczej Kraków – Balice odbyło się uroczyste przekazanie ostatniego, ósmego samolotu CASA C-295M.

W czwartek, 28 lipca br., w 8. Bazie Lotniczej Kraków – Balice odbyło się uroczyste przekazanie ostatniego, ósmego samolotu CASA C-295M. Samolot będzie służył w 13. eskadrze lotnictwa transportowego. W uroczystości udział wzięli m.in.: minister obrony narodowej Jerzy Szmajdziński, sekretarz stanu I zastępca ministra ON Janusz Zemke, szef Sztabu Generalnego WP gen. Czesław Piątas, dowódca Sił Powietrznych gen. broni pil. Stanisław Targosz a także przedstawiciele hiszpańskiego i polskiego przemysłu lotniczego. "Polska czynnie uczestniczy w wielu przedsięwzięciach Sojuszu Północnoatlantyckiego, a polskie samoloty dotrą wszędzie, gdzie trzeba zapewnić bezpieczeństwo i nieść pomoc humanitarną" - powiedział w Krakowie minister ON J. Szmajdziński podkreślając, że CASY z biało-czerwonymi szachownicami pozwalają polskim Siłom Zbrojnym aktywnie wypełniać zobowiązania międzynarodowe. Użytkująca samoloty 13 eskadra lotnictwa transportowego zabezpiecza pod względem transportowym polskie kontyngenty w Iraku, Afganistanie i na Bałkanach a także czynnie wspiera akcje humanitarne. Załogi 13 elt udzielały pomocy poszkodowanym po trzęsieniach ziemi w Algierii i Iranie. Nie zabrakło ich również po tragedii w Biesłanie. Na mocy porozumienia z Krakowską i Śląską Kliniką Kardiochirurgii wykonują loty z organami do przeszczepów ratując ludzkie życie w ramach akcji „serce”. Osiem samolotów typu CASA 295M sytuuje polskie Siły Powietrzne w gronie posiadaczy najnowocześniejszej lotniczej floty transportowej na świecie – powiedział podczas uroczystości przedstawiciel producenta samolotów - koncernu EADS. Rozmowy dotyczące zakupu samolotu transportowego CASA zainicjowano w 2001 roku, a sfinalizowano jeszcze w tym samym roku, umową podpisaną 28 sierpnia w dniu Święta Lotnictwa. Sygnatariuszem kontraktu ze strony polskiej był ówczesny minister obrony narodowej Bronisław Komorowski, natomiast hiszpańskiego producenta reprezentował Prezydent EADS CASA Alberto Fernandez. Umowa przewidywała dostawę w okresie 2003 – 2005 roku ośmiu samolotów transportowych wraz z dodatkowym wyposażeniem i przeszkoleniem personelu latającego i technicznego (18 pilotów i 21 techników eksploatacji). Pierwsza CASA wylądowała na lotnisku w Balicach 15 sierpnia 2003 r. W ciągu dwóch lat piloci tych samolotów spędzili w powietrzu ponad 3000 godzin. * * * Samolot CASA C-295M, produkowany przez hiszpańską filię koncernu EADS, jest średnim samolotem transportowym. Posiada trójgoleniowe, chowane podwozie i tylną rampę do załadunku i rozładunku. Napęd stanowią dwa silniki turbośmigłowe oraz dwa sześciopłatowe śmigła z przeciwoblodzeniową instalacją i układem synchronizacji. Systemy awioniczne samolotu są wysoce zintegrowane i zapewniają wykonywanie lotów w dzień i w nocy. W jego skład wchodzą: - system automatycznego sterowania podczas wznoszenia, przelotu, zniżania i zbliżania; - system zarządzania lotem ułatwiający planowanie i wykonanie lotu; - system zarządzania urządzeniami radiowymi; - system łączności zapewniający dwustronną łączność głosową i identyfikację samolotu; - system nawigacyjny, wraz z wysokościomierzem i radarem pogody; - system obrony indywidualnej (w dwóch egzemplarzach samolotów) ostrzegający przed opromieniowaniem i zawierający środki do obrony pasywnej (dipole, flary). W związku z możliwością użycia samolotów w rejonach konfliktów, gdzie występuje zagrożenie ze strony naziemnej obrony przeciwlotniczej, zakupiono i zamontowano następujące dodatkowe wyposażenie: - system ostrzegania przed rakietami; - dwa dodatkowe radarowe systemy ostrzegające; - opancerzenie kabin; - dwa w pełni wyposażone zestawy ewakuacji medycznej; - dwa zestawy mobilne podtrzymujące życie; - dwa systemy załadunku cargo wraz z dwoma systemami zrzutu ładunku; Wszystkie egzemplarze samolotów wyposażone zostały w Zintegrowany System Zobrazowania Parametrów Silnika IEDS, który za pomocą dwóch monitorów przedstawia bieżący stan parametrów zespołu napędowego. Zabudowany w samolotach Centralny System Diagnostyczny CSD jest systemem pozwalającym na samokontrolę systemu i urządzeń awioniki. Samoloty posiadają również Pokładowy Rejestrator Parametrów lotu FDR, który przeznaczony jest do zapisywania danych z układów i czujników samolotu w pamięci elektronicznej (zapisuje łącznie około 250 parametrów). Kabina sterowania samolotem to trzymiejscowe pomieszczenie (dwóch pilotów + technik pokładowy), zaś kabina transportowa wyposażona jest w: - zestawy rolkowe do przemieszczania ładunku wewnątrz kabiny ładunkowej; - wyposażenie do desantowania żołnierzy oraz ładunków; - zestawy noszy w konfiguracji do ewakuacji medycznej. Samolot w zależności od typów operacji wojskowych może być skonfigurowany do: - przewozu ładunku luzem i przewozu pojazdów kołowych (pojazdy mocowane są przy użyciu pasów i łańcuchów, maksymalny ciężar pojazdu w czasie lotu jest ograniczony do 1200 kg na oś); - transportu 70 żołnierzy (spadochroniarzy) lub 73 przy wykorzystaniu zestawu foteli przy drzwiach; - operacji zrzutu spadochroniarzy. Samolot na możliwość dokonywania zrzutu skoczków spadochronowych metodą swobodnego opadania lub na linach desantowych, jak też ma możliwość zrzutu skoczków (ładunku z powietrza od poziomu morza do wysokości 7600 m, przy prędkości do 240 km/h; - przewozu ładunku na paletach; - operacji transportu luzem, nie zapakowanego na palety (ładunek jest wtedy mocowany do podłogi przy użyciu siatek ładunkowych, pasów lub pierścieni); - operacji dostarczania ładunku z powietrza; - medycznych operacji transportowych, w tym do ewakuacji 24 rannych + 4 osoby personelu medycznego (w niedalekiej przyszłości możliwy będzie transport ciężko rannych na dwóch stanowiskach do intensywnej terapii lub na 4 stanowiskach tzw. urazowych). Ważniejsze dane samolotu: Wymiary zewnętrzne: - długość: 24, 44 m - wysokość: 8,66 m - rozpiętość: 25,87 m Wymiary kabiny ładunkowej: - długość: 12,69 m - wysokość: 1,88 m - szerokość podłogi: 2,36 m - maksymalna szerokość: 2,70 m - długość rampy: 3,19 m Dane taktyczno – techniczne: - maksymalna wysokość operacyjna: 7600 m - maksymalna wysokość lotu: 9000 m - pułap z jednym silnikiem: 3800 m - czas wznoszenia do optymalnej wysokości lotu: 12 min. - maksymalna masa startowa i do lądowania: 23200 kg - maksymalna masa ładunku: 9157 kg - całkowita ilość paliwa: 7704 l (6163 kg), średnie zużycie: 600 kg/h lotu - prędkość maksymalna: 465 km/h - prędkość przelotowa: 450 km/h - długość linii startowej z nawierzchni przygotowanej lub gruntowej: 835 m - lądowanie na pasie z nawierzchnią gruntową: 680 m

MON-FB
MON-Tweet


GALERIA